torsdag 29. januar 2009

Kreativ lærdom

I morgen er det atter en norsk time som venter på 2c, mens vi venter har vi fått i lekse om å:
"Finn et innlegg som interesserer/provoserer deg og skrive et tilsvar/motinnlegg på egen blogg".
Og derso vi titter litt inne på "itsern" finner vi et lite dokument med noen blogger "Bjørni" mener kan passe oss, og etter noen 10minutter med moderat intens lesing for desperat å finne en blogg som inneholder noe som intereserer meg slik at jeg kan skrive mer enn 5 linjer, fant jeg et innlegg som rykket litt i sansecellene mine.

Ingunn som skriver 'Tanketråder fra en lektors sinn' skriver i sitt siste innlegg om kreativitet i forhold med skolen. Kreativitet har vi et alt for snevert begrep om, spesielt i skolesammenheng. I enighet med Sir Ken Robinson, i et foredrag fra TED: Ideas Worth Spreading, legges det faktum at skolesystemer over hele verden har et veldig likt hierarkisystem med realfag(som matte) og språk(som norsk og engelsk) øverst fulgt med musikk og bildefag som kommer over jumboplassen for dans og drama. Sir Ken Robinson kommer med sine treffende kommentarer som; "If you're not prepared to be wrong, you'll never come up with something original, and most grown ups have lost this ability". Han mener voksne folk har mistet sin evne til å 'prøve og feile', på grunn av at vi mennesker bli lært til å ikke feile noe så til de grader at vi slutter å prøve dersom det er en liten sjangse for at vi ikke har rett.
Et av de sitatene han bruker er fra Pablo Picasso, som sa; "all children are born artist." Han mener at alle barn har en kreativ evne som kan brukes på en positiv måte, ikke alle får ut sin viten ved å sitte stille på skolebenken. Han mener systemet, som det er nå, lærer oss bort ifra kreativitet. Jeg synes enkelte av hans ytringer treffer midt i smørøyet, han har så rett så rett!

Sir Ken Robinson avslutter foredraget med å fortelle om hans intervju med koreografen til oppsetninger som bl.a. Cats og Phantom of the Opera i England. Hun gikk på skolen i 1930-åra, og dersom skolene hadde vært slik de er idag ville hun mest sannsynlig få diagnosen AD/HD. Jeg er helt enig i det meste denna kar'n sier. Hva mener du ? Er skolesystemet opprettet for å utdanne professorer og akademikere? Er ukonsentrerte gutter/jenter på skolen virkelig syke(med syk mener jeg at de har en diagnose, slik som eks. AD/HD)?
Jeg mener at alle burde kunne ta en sjags, tar du feil så har du i det minste vist din interesse, dersom du ikke gjør noen ting kommer du heller ingen vei. Ikke prøvd = ikke lært.

Da ønsker jeg alle en god helg, for det er sikkert ingen som leser dette innlegget før fredag uansett. KOS DERE I HELGA!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar